8 mai 2013

Mersul in grup


O plimbare împreună cu alți motocicliști este mai distractivă decât o plimbare de unul singur. Și, teoretic, este mult mai sigură. Dacă se întâmplă ceva pe drum are cine să te ajute. Am spus teoretic pentru că mersul în grup, cel puțin din ce am văzut eu prin România poate fi foarte periculos. O să detaliez mai târziu de ce. 

Hai să vedem mai întâi ce spune teoria și ce ar trebui făcut. Teoria asta nu s-a născut din cine știe ce demonstrații matematice ci este rezultatul experienței a mii și mii de motocicliști. În general, când faci lucrurile ”ca la carte“ ai toate șansele să iasă bine. Când e vorba de mersul în grup este foarte important ca toată lumea să facă așa cum s-a stabilit dinainte. Dacă ar face fiecare după capul lui ar ieși o mare bulibășeală.

Înainte de a pleca la drum

Să presupunem că este vorba despre o plimbare în afara orașului. Mersul prin oraș nu ar avea nici un haz. Nu te strângi împreună cu alți motocicliști doar ca să stați împreună blocați în aglomerația din oraș.

Ideal este ca toată lumea să știe în prealabil ruta pe care se va merge și destinația. Dar pentru motocicliști nu e așa de importantă destinația ci drumul. De multe ori se strâng cu gândul de a se plimba împreună, fără a avea neapărat o destinație precisă. Oricum, măcar în linii mari ar trebui să se stabilească dinainte ce și cum, mai ales în cazul unor excursii care durează mai mult de o zi.

Primul pas este stabilirea locului de întâlnire. Cel mai bine ar fi la benzinăria cea mai apropiată de ieșirea din oraș și de drumul pe care se dorește a se merge. 

Benzinăriile au două mari avantaje:
  • În general există spațiu suficient pentru toată lumea astfel încât să nu se incomodeze traficul
  • Cine are nevoie să alimenteze are ocazia să o facă. Benzină, apă, sucuri, țigări, ronțănele… mă rog, fiecare ce crede că are nevoie.

Când s-a adunat toată lumea trebuie stabilită ruta, asta însemnând atât drumul (pe unde se merge) cât și popasurile – fie că e vorba doar de scurte opriri pentru dezmorțire și regrupare, fie că e vorba de o pauză mai lungă pentru mâncat și realimentare. Este important ca toată lumea să știe ruta. Dacă cineva rămâne în urmă, din diverse motive, ar trebui să știe pe unde să o ia ca să se reîntâlnească cu grupul.

Înainte de a se pleca trebuie stabilită o modalitate de comunicare. Ideal ar fi ca măcar 2 motocicliști (cel din față și cel din spate) să aibă un sistem de comunicare radio, dar nu este neapărat necesar. Comunicarea se poate face și prin semne, important e ca toată lumea să știe ce înseamnă fiecare semn.

Cum se merge

Foarte importantă este stabilirea formației de drum., adică ordinea în care se merge.
  • În față ar trebui să stea motociclistul cel mai experimentat. El va fi conducătorul grupului. În engleză se folosește termenul de “road captain“. Conducătorul are multe responsabilități. În mod evident, el trebuie să conducă tot grupul la destinație și să asigure integritatea grupului pe parcurs. Conducătorul grupului trebuie să știe în prealabil traseul și toate locurile de popas. Ar fi aiurea să nu știe pe unde să o ia, iar în spatele lui tot grupul să se bulucească haotic. De asemenea, conducătorul grupului este cel care stabilește viteza cu care se va merge. Dacă în grup există începători sau motocicliști care merg pentru prima dată în această formație trebuie să stea de vorbă cu ei și să îi întrebe care este pentru ei viteza la care se simt confortabil. Conducătorul trebuie să semnalizeze întotdeauna ce va face. E bine ca și ceilalți să imite semnalele pe care le-a făcut conducătorul. În felul acesta conducătorul se asigură că toată lumea a văzut semnalizarea lui și că toată lumea a înțeles, iar dacă grupul este foarte mare și cei din spate nu pot vedea ce semne face conducătorul au și ei posibilitatea să fie înștiințați.
  • În spate ar trebui să stea de asemenea un motociclist experimentat. În engleză se folosește termenul “tail gunner“ – cel ce păzește spatele. Rolul lui este la fel de important ca al leaderului. Trebuie să se asigure că toată lumea e ok și că n-a rămas nimeni în urmă.
  • Ceilalți motocicliști ar trebui să știe și ei ordinea în care vor merge. Ar trebui să știe măcar cine va fi chiar în fața lor și cine va fi chiar în spatele lor. În mijlocul formației ar trebui să stea motocicliștii mai puțin experimentați. Dacă se merge într-o formație pe două rânduri, motocicliștii începători ar trebui să ocupe poziții pare (să meargă aproape de marginea drumului), iar cei mai experimentați pozițiile impare (apropiate de axul drumului)

Când este vorba de un grup mai mare ar fi bine să se stabilească și câte un adjunct atât pentru leader cât și pentru cel din spate, gata să-i înlocuiască dacă este nevoie. De asemenea, în față ar trebui să stea cineva care cunoaște drumul sau porțiuni din drum – dacă leaderul nu știe foarte bine o anumită porțiune să îi ia locul temporar până ajung pe drumul pe care îl cunoaște și conducătorul.

În mers se folosesc de regulă două tipuri de formații:
  • Pe un singur rând. Se folosește când este mai aglomerat și o formație pe două rânduri ar încurca traficul sau când drumul este plin de curbe sau de gropi (astfel fiecare motociclist din grup va avea un spațiu de manevră mai mare)
  • Pe două rânduri. Se mai numește și formație în “dinți de ferăstrău“. Se folosește când drumul este suficient de drept și de larg pentru toată lumea (ideal când se merge pe autostradă). Această formație are avantajul de a păstra grupul mai compact.

Distanța față de cel din față ar trebui să fie de 2-3 secunde (în funcție de viteza de deplasare a grupului) dacă se merge pe un singur rând. Mersul pe două rânduri în formație de tip “dinți de ferăstrău“ permite înjumătățirea acestor valori.

La bifurcații, intersecții, semafoare etc. formația se strânge pe două sau chiar pe trei rânduri astfel încât toată lumea să poată trece cât mai repede. 

Atenție: Chiar dacă se merge în grup, fiecare trebuie să respecte în mod individual regulile de circulație. Dacă primii motocicliști din grup au trecut pe culoarea verde și între timp semaforul s-a schimbat în roșu, ceilalți trebuie să aștepte până se face din nou verde. Același lucru e valabil și când se întâlnește semnul “stop“ sau “cedează prioritatea“ și ori de câte ori mai este cazul. Fiecare trebuie să se asigure pentru el.

Dacă din varii motive grupul se rupe pe drum se va face regruparea la primul popas. De aceea se stabilesc de la început popasurile. Eventual, grupul din față poate să încetinească ca să le permită și celorlalți să îi ajungă din urmă. În schimb e o prostie foarte mare ca cei din urmă să tragă tare ca să îi ajungă pe cei din față. Ar trebui să meargă în ritmul lor și să se regrupeze toți la primul popas. 

Pe traseu toată lumea trebuie să respecte ce s-a stabilit de la început. Este important pentru că în grup fiecare depinde nu doar de el însuși ci și de ceilalți din grup. Dacă cineva nu respectă regulile va fi afectat tot grupul. 

Nimeni nu are voie să părăsească grupul fără a-l înștiința pe tail gunner. Nah, pe parcurs se poate întâmpla ca cineva să nu dorească să mai continue. Foarte bine. Dar trebuie să anunțe ce vrea să facă. Tail gunner-ul este responsabil, împreună cu căpitanul, de integritatea grupului. El trebuie să se asigure că n-a rămas nimeni în urmă și nu s-a pierdut nimeni pe traseu. De aceea, dacă cineva vrea să părăsească grupul, trebuie să se lase depășit de toți până ajunge în spate și să-i semnalizeze tail gunner-ului intenția sa. După aceea poate să-și vadă de drum.

Eh, cam asta a fost teoria. Dar uite ce am întâlnit eu mergând cu diverse grupuri prin România:
  • Nimeni n-a stabilit o ordine a grupului de la început. Așa că fiecare a mers cum l-a tăiat capul. S-au băgat unii peste alții, unii s-au dus prea în față, alții au rămas prea în spate, unii s-au pierdut de tot.
  • Cei din față au ajuns acolo din întâmplare, fără să cunoască neapărat traseul și pe unde trebuie mers.
  • Cei din față, experimentați sau nu, au găsit de cuvință să meargă mult mai tare decât o putea face toată lumea din grup. Probabil pentru ei era o ocazie să demonstreze cât de tari sunt ei și cât de viteji. După părerea mea nu au demonstrat decât că sunt idioți și că nu le pasă de ceilalți.
  • Drumurile din România nu prea permit o formație strânsă, mai ales când e vorba de un grup mare. Cu toate astea unii se încăpățânau să stea în formație strânsă, încurcând toată circulația. Nu de puține ori, șoferi mai nervoși care nu aveau răbdare sau nu puteau să depășească tot grupul și se băgau agresiv printre motociclete. Dacă grupul ar fi fost mai răsfirat probabil ar fi avut toată lumea loc.
  • Când cei din față s-au apucat să depășească, s-a apucat toată lumea să depășească. Foarte ok, numai că din față mai veneau mașini, iar dacă pentru primii depășirea era absolut sigură, pentru ultimii a fost cât se poate de riscantă. Repet încă odată, chiar dacă se merge în grup, fiecare e responsabil pentru sine. Nu te arunci în fața TIRului doar pentru că cei din fața ta au avut loc și au putut să treacă. Dacă tu nu ai loc, aștepți următoarea ocazie.

De multe ori e mai bine ca grupul mare să se spargă în grupulețe mici. Astfel se evită situațiile de mai sus, nu se încurcă circulația și fiecare poate să se miște mai lejer. În România sunt puține șosele care să permită mersul într-un grup mare. Cele mai multe șosele sunt înguste (au doar o singură bandă pe sens) și sunt foarte aglomerate. Varianta cu mersul în grupulețe mai mici și regruparea este cea mai bună. De aceea este important să se stabilească înainte de plecare toate amănuntele. 

S-au întâmplat și accidente grave. Din fericire pentru mine, niciodată în grupurile cu care am fost. Doar am citit despre ele, dar s-au întâmplat. Au fost câteva situații când cineva care a rămas în urmă a dorit să îi ajungă pe ceilalți. Era evident că nu poate ține pasul cu ceilalți, de aia a și rămas în urmă. Cu atât mai mult, din dorința de a-i ajunge, nu putea să forțeze, dar cu toate astea a făcut-o. Din păcate s-a sfârșit tragic. 

Niciodată să nu faci prostia asta. Totdeauna să mergi în ritmul care îți este ție confortabil. Chiar dacă rămâi în urmă nu este nicio problemă. Ceilalți te vor aștepta la primul popas. Dacă nu te așteaptă, dacă vor râde de tine că ești prea încet înseamnă că sunt idioți. A doua oară nu mai merge cu ei. Dacă fac asta înseamnă că nu le pasă de tine deloc, așa că nici ție nu ar trebui să îți pese de ei. Găsește alți motocicliști cu care să poți merge în ritmul tău și să te simți bine împreună cu ei. Așa ar fi mai bine pentru toată lumea. 

5 comentarii: