6 mai 2013

MotoGP Jerez

Weekend-ul perfect care s-a sfârșit prost. De Paște a reînviat Dani Pedrosa.


Părea că va fi weekend-ul perfect pentru Jorge Lorenzo și Yamaha. Toate stelele păreau aliniate și nimic rău nu părea că se poate întâmpla:
  • Circuitul de la Jerez e considerat a fi unul Yamaha, adică motocicletele Yamaha s-ar descurca mai bine decât rivalele Honda
  • Jerez e circuitul lui Lorenzo. De aici a început. Aleargă pe acest circuit de la vârsta de 10 ani. Îl știe ca pe propriile buzunare.
  • Istoria era de partea piloților Yamaha. Lorenzo și Rossi împreună au atâtea curse câștigate la Jerez că aproape nu le mai poți număra
  • Sâmbătă 4 mai este ziua de naștere a lui Jorge Lorenzo. Nah, ca pentru fiecare om, aniversarea zilei de naștere e o zi specială și toată lumea se aștepta din partea campionului să o sărbătorească cu o nouă victorie.
  • În acest weekend a venit să-și susțină echipa îsuși Hiroyuki Yanagi, boss-ul cel mare de la Yamaha
Se zvonea de asemenea că Yamaha vine la Jerez cu o nouă cutie de viteze. În urmă cu 2 ani Honda a inventat o nouă cutie de viteze, iar rezultatele s-au văzut imediat - Hondițele au început să zboare. Nah, nu erau ele niște troșcalete nici înainte, dar performanțele au crescut și mai mult odată cu această cutie de viteze minune. Răspunsul Yamaha s-a cam lăsat așteptat. Desigur, au inovat în alte domenii și nu se poate spune că Yamaha M1 nu ar fi o motocicletă competitivă (doar Lorenzo a ieșit campion mondial cu M1), dar parcă Honda are un avantaj în plus cu această cutie de viteze - explicația e simplă: timpul necesar schimbării unei trepte de viteză e mult mai mic, ceea ce înseamnă că puterea motorului e transmisă la roată aproape neîntrerupt.
Deci, înaintea cursei de la Jerez se zvonea că în sfârșit Yamaha a pus la punct o cutie de viteze similară celei de la Honda și astfel M1urile vor fi de neoprit. Mă rog, eu știam că Yamaha a anunțat introducerea noii cutii de viteze la Barcelona, dar nah m-am gândit eu, poate că s-au mișcat mai repede decât plănuiseră. Cu atât mai bine. O stea în plus care s-ar fi aliniat perfect cu celelalte pentru victoria clară Yamaha pe circuitul spaniol.

Și weekend-ul a început perfect. Chiar cu o zi înaintea începerii weekend-ului de cursă. Oficialitățile din Jerez, ca o recunoaștere a meritelor sale deosebite, i-au făcut lui Lorenzo un cadou foarte onorant - ultimul viraj al circuitului, virajul cu numărul 13 a fost botezat cu numele campionului.

În antrenamentele libere și în calificări Lorenzo s-a jucat. A făcut ce a vrut el. Când a vrut să scoată cel mai bun timp l-a obținut fără probleme. A vrut să facă o simulare de cursă, a făcut-o cu niște timpi remarcabili. În sfârșit, a obținut poll-position-ul fără prea mare efort.

Cursa de la Jerez a fost cea mai plictisitoare din toate cele 3 de până acum. Nu știu de ce, pentru că totuși au fost destule evenimente. În antrenamente am asistat la câteva căzături spectaculoase, din fericire fără urmări grave. Crutchlow a trântit-o de două ori. Cu combinezonul zdrențuit și plin de praf s-a ambiționat să continue, să mai facă un tur în plus. Îmi place determinarea lui. Rossi a făcut și el buff. Cel mai tare a fost Marc Marquez. El nu a căzut cu motocicleta ci a căzut de pe motocicletă. A coborât din șa atât de mult încât la un moment dat nu a mai putut să se țină și a căzut de pe motocicletă. Așa ceva n-am mai văzut niciodată.
Probabil plictisitor a fost că în cursă nu au fost prea multe momente dramatice. Lucrurile s-au clarificat de la început și așa au rămas până la sfârșit.

Startul cursei a fost unul normal, previzibil. Dani Pedrosa a țâșnit în față, dar a fost repede pus la punct de Lorenzo - după două viraje a trecut în frunte și până la sfârșitul primului tur părea că o să se desprindă decisiv, așa cum s-a întâmplat în Qatar. 
Dar n-a fost așa. Mulți (printre care și eu) i-au cântat lui Dani Pedrosa prohodul înainte de vreme. Gata nene, e un pilot terminat. A avut o grămadă de șanse până acum, dar nu mai are nicio șansă în viitor. Motocicletele Honda nu mai sunt atât de bune în comparație cu Yamaha, la Yamaha sunt 2 super piloți, iar la echipa Honda a venit un puști minune care a spulberat totul cu o cursă înainte. Deci, se părea că soarta lui Dani Pedrosa e pecetluită. Dar Dani Pedrosa a ținut să demonstreze că nu e un pilot terminat. Poate simte și el că timpul se scurge implacabil și nu va mai avea multe ocazii în viitor. Așa că a profitat de prezent. După câteva tururi l-a atacat pe Lorenzo, l-a depășit cu ușurință și dus a fost. Nu l-a mai prins nimeni până la final. 

În mod surprinzător, după cursă, Jorge a pus înfrângerea pe seama cauciucurilor. Zic surprinzător pentru că toți piloții din față au plecat cu seturi de gume similare (soft) și se știe că dintre toți Lorenzo e cel mai conservator - prin stilul lui de pilotaj uzează cel mai puți cauciucurile. De data asta a spus că după numai 4 tururi cauciucurile sale au început să se uzeze și nu i-a mai putut face față lui Pedrosa. Poate că e adevărat. Poate că e din cauza cauciucurilor. Sau poate a băut prea multă șampanie de ziua lui. Nu mai contează și asta nici nu face ca meritele lui Pedrosa să fie mai mici.

După ce Pedrosa a trecut în frunte lucrurile s-au liniștit de tot. Piloții au luat distanță între ei și s-au învârtit așa pe circuit până aproape de final. Pedrosa primul, Lorenzo al doilea, Marquez al treilea, Rossi la mare distanță al patrulea. Doar pentru locul 5 părea că e oarece bătălie între Crutchlow și Bautista. Dar nici acolo nu era nimic dramatic. Crutchlow a fost mai rapid de la început până la sfârșit. La un moment dat a greșit, iar Bautista a profitat după care, câteva tururi Crutchlow s-a zbătut să-și recâștige poziția, ceea ce a și făcut în final.

Marquez a avut o tentativă de a-l depăși pe Lorenzo. De fapt nu doar o tentativă. A atacat agresiv câteva tururi bune. Dar Lorenzo s-a apărat foarte bine. În bătălia dintre avântul nebunesc al lui Marquez și calmul și precizia de mașină a lui Lorenzo a învins precizia. Bătălia dintre cei doi i-a permis lui Pedrosa să se
distanțeze și mai mult în față. 
Totuși, Rossi, care era pe 4 nu a reușit să se apropie. Să nu mă hazardez, cum am făcut-o cu Pedrosa, dar parcă Rossi nu mai e același. Parcă nu mai e campionul care se bate și trage cu dinții la fiecare cursă. Parcă îi place să stea ascuns. Cred că și-a luat prea în serios rolul de pilot secund. Are din când în când sclipiri, parcă îl întrezărim pe acel Rossi de legendă, apoi se stinge. Parcă nu se mai înțelege la fel de bine cu motocicleta Yamaha pe care tot el a făcut-o în trecut să strălucească. Poate mai are nevoie de puțin timp să se reobișnuiască cu motocicleta, dar nici cu el timpul nu mai are multă răbdare. 

Revenind la cursă. Tururile se scurgeau unul câte unul. Pedrosa în față cu un avantaj de nerecuperat, iar Lorenzo reușise să pună între el și Marquez o distanță suficientă cât să stea liniștit. Și a tot stat liniștit până în ultimul tur, când Marquez s-a hotărât din nou să atace. Și a făcut-o într-un stil kamikaze. Chiar în ultimul viraj, virajul 13 ce tocmai fusese botezat Jorge Lorenzo. A frânat foarte târziu, s-a băgat pe sub Lorenzo, aproape că l-a scos pe acesta de pe circuit și a reușit să treacă în față. Dacă Lorenzo s-ar fi ferit probabil că Marquez ar fi ieșit el în decor pentru că nu mai putea să frâneze în timp util. Ciocnirea de Lorenzo l-a făcut să stea pe pistă. N-a fost o depășire prea fair-play, dar a fost regulamentară și până la urmă doar regulaementul se ia în considerare. 

Weekend-ul perfect al lui Lorenzo s-a năruit de tot. Nu s-a așteptat la așa ceva. În schimb Dani a început să viseze din nou. A pășit pe prima treaptă a podiumului și a urcat și în clasamentul general. Visul lui de a deveni campion mondial este încă viu.

2 comentarii:

  1. Dani Pedrosa nu e primul în clasamentul general. :)

    Este la trei puncte în spatele lui Marc Marquez, tînărul său coechipier. :)

    RăspundețiȘtergere