19 mai 2013

MotoGP Le Mans

Nu știu ce ar caracteriza mai bine cursa de la Le Mans. Oscilez intre a spune că "în Anglia plouă des" sau a spune că a fost "bătălia mecanicilor". Oricum, a fost de departe cea mai spectaculoasă cursă din ultimii ani în MotoGP atât prin surprizele de proporții cât și prin intensitatea duelurilor.


Să începem cu mecanicii. Imediat după cursa de la Jerez a urmat o sesiune de teste în care toate echipele s-au grăbit să-și testeze ultimele noutăți. Ce se meșterește la o motocicletă de GP și ce inovați se aduc nu știe nimeni. E un secret foarte bine păstrat de către fiecare echipă. Am putea presupune câte ceva doar din declarațiile oficiale. 
  • Ducati a anunțat foarte multe schimbări și îmbunătățiri la motocicletă. Optimism total. Bine, nimeni nu se așteaptă ca dintr-o motocicletă mediocră să faci peste noapte una campioană, dar măcar să o faci competitivă, capabilă să se bată pentru  locurile fruntașe ar fi Ok. Despre asta vorbeau cei de la Ducati, despre o motocicletă în sfârșit competitivă, capabilă să facă față celor de la Honda și Yamaha.
  • La Honda a fost cam tăcere. Poate n-am prins eu declarațiile care să anunțe marile schimbări sau poate nici n-au existat asemenea declarații. De ce ar schimba ceva cei de la Honda? Motocicletele lor sunt mai bune ca oricând. Normal, progresul e implacabil și de la cursă la cursă se mai găsește câte ceva de îmbunătățit. Dar dacă totul merge bine probabil că nu e nevoie de schimbări majore.
  • Yamaha în schimb a venit cu schimbări multe și majore. Un singur lucru, cel pe care îl așteaptă toată lumea, nu l-au anunțat - o nouă cutie de viteze care să se ridice la performanțele cutiilor de viteze Honda. În ciuda noutăților, parcă la Yamaha n-a domnit un prea mare optimism. De fapt noua motocicletă M1 se pare că n-a fost așa de bună pe cât se aștepta. Lorenzo s-a arătat rezervat, dar a acceptat noile schimbări, Rossi a spus că preferă vechea motocicletă.
În toată povestea asta cu mecanicii s-a amestecat și ploaia. În trecut motocicletele Ducati au fost avantajate de ploaie, dar nah, ploaia singură nu poate câștiga o cursă. 
În plus e vorba și de piloți nu numai de motociclete. Unii se simt mai bine pe ploaie, alții mai puțin. Teoretic, piloții britanici sunt avantajați pentru că la ei acasă plouă aproape în fiecare zi, în schimb piloții spanioli nu se întâlnesc cu ploaia prea des. Totuși, ținând cont de rezultatele din trecut s-ar fi putut spune că ploaia îl avantajează și pe Lorenzo și pe Rossi.

Weekend-ul a început în mod previzibil. În antrenamentele libere s-au succedat pe primele poziții piloții Honda și Yamaha, așa cu ne obișnuisem deja din celelalte curse. Nici măcar calificările n-au adus ceva spectaculos. Este adevărat, Dovizioso a reușit locul 3, adică cel mai bun rezultat Ducati de foarte mult timp, dar nici asta nu a fost o surpriză atât de mare. Dani Pedrosa a căzut în timpul calificărilor și n-a mai avut la dispoziție timpul necesar pentru a reveni și a încerca un tur foarte rapid. Poate că altfel ar fi reușit să-l bată pe Dovi în calificări. Pe de altă parte, Ducati a fost mereu capabilă să facă un tur rapid. Problema lor e în cursă, unde trebuie să facă douăzeci și ceva de tururi rapide nu unul singur. Nici măcar Rossi n-a furnizat vre-o surpriză. Ne-a obișnuit cu rezultate slăbuțe în calificări și n-a vrut să schimbe nimic nici de data asta. Deci, pe primele 2 poziții i-am regăsit pe Marquez și pe Lorenzo, urmați de Doviziozo și Crutchlow. Nici Crutchlow pe locul 4 nu mai era pentru nimeni o surpriză, deși încasase și el o trântă zdravănă, dar ne-a obișnuit cu evoluții remarcabile.

În schimb, cursa... wow! Cred că nimeni nu s-a așteptat dinainte la ce avea să se întâmple. 

Marquez s-a speriat clar de ploaie. Era un semn de întrebare înainte de cursă. Este Marc Marquez la fel de bun pe ploaie ca și pe pistă uscată? Se pare că nu. Cel puțin în cursa asta n-a fost deși a reușit în final să ocupe locul 3.

În față a țâșnit Dovizioso, urmat îndeaproape de Lorenzo. Dani Pedrosa, venit de nu se știe unde, a reușit să ajungă și el în față. Ca să zic așa, până acum singura surpriză a fost Marquez, în rest părea că totul va fi previzibil. Ducati a mai plecat bine și în alte curse, dar n-a reușit să țină pasul cu japonezele mai mult de 3-4 tururi după care s-au scufundat în pluton. Mă uitam la Dovizioso și parcă nici nu-l vedeam. Era pe primul loc, dar mă așteptam ca din clipă în clipă să se dea la o parte așa cum se dă la o parte safety-car-ul pentru ca adevărata bătălie să înceapă.   În spatele "safety-car-ului" așteptau Pedrosa și Lorenzo. Nah, cel puțin așa am crezut eu. Până la urmă a fost total altfel. Parcă cineva a făcut o glumă și a schimbat peste noapte carenele motocicletelor Yamaha cu cele ale motocicletelor Ducati. Lorenzo era călare pe o Yamaha, dar a dispărut după câteva ture exact cum ar fi făcut un Ducati cu câteva curse în urmă. În schimb Dovizioso a rămas la bătaie cu Pedrosa. E adevărat, parcă Honda lui Dani era un pic mai bună, dar nu suficient de bună ca să treacă de Dovizioso. Bătălia dintre cei doi le-a permis și celorlalți piloți Yamaha să se apropie, așa că în scurt timp am avut un pluton fruntaș format din 5 motociclete, lucru foarte rar. 

La un moment dat Pedrosa a reușit să-l depășească pe Dovi și a început să se distanțeze. Rossi a reușit și el să îl depășească pe Lorenzo. De aici înainte Lorenzo a fost în cădere liberă. Toți care au vrut să-l depășească au făcut-o. Lorenzo e un pilot conservator. Preferă să piardă o poziție decât să stea la bătaie, să riște și printr-o căzătură să piardă tot. Dar nici chiar așa. E clar că în cursa de astăzi ceva n-a mers bine la motocicleta lui Lorenzo.

În față Pedrosa s-a desprins destul de repede de Dovizioso, așa cum era de așteptat. Dar diferența dintre motociclete nu era chiar așa de mare. Se vedea că Pedrosa forțează cât poate. Era și normal. Asta era șansa lui. Nicio Yamaha pe lângă el, nici colegul lui, Marquez, care îi dă atâtea bătăi de cap... nimic care să-l oprească. Nimic în afară de ploaie. Pe ploaie orice mică greșeală se plătește scump, iar când forțezi e aproape imposibil să nu apară și greșeli. Dani n-a făcut o greșeală prea mare, dar suficient de mare încât să fie din nou ajuns și depășit de Dovizioso..

Cu Dovi în față, ritmul cursei s-a încetinit un pic. Piloții din spate s-au apropiat din nou. Pe măsură ce tururile au început să treacă și pista să se usuce a crescut și încrederea lui Marquez. Marc a început să scoată timpi din ce în ce mai buni și să se apropie de Rossi și Crutchlow. Pe Nicky Hayden, celălalt pilot Ducati, aproape că l-am trecut cu vederea. El a preferat să facă o cursă cumine și să obțină un rezultat onorabil. Singurul lucru remarcabil e că a reușit să țină și el ritmul celor fruntași, asta dovedind că motocicletele Ducati, meșterite de inginerii Audi, sunt pe drumul cel bun. 

Pedrosa a reușit să-l depășească din nou pe Dovizioso, de data aceasta definitiv. N-a mai greșit, nu a mai permis nimănui să se apropie de el până la final. De altfel, parcă Ducati-ul lui Dovizioso începuse să gâfâie. Într-un final a trebuit să se  recunoască învins de cele două Yamaha - a lui Crutchlow și a lui Rossi. 

De aici înainte lucrurile au început să se limpezească. Rossi a ținut morțiș să ofere și el o surpriză, dar nu una la care se așteptau fanii lui. De când a venit la Yamaha, parcă Rossi s-a consolat cu poziția de pilot secund. Ori nu mai poate, ori nu mai vrea, dar parcă e mai preocupat de marketing decât de performanță sportivă. Se pare că nici motocicleta nu mai e aceeași de care s-a despărțit cu ceva timp în urmă și nu se mai înțelege la fel de bine cu ea. Totuși, să-i vadă în fața lui pe Crutchlow cu Yamaha client și pe Dovizioso cu Ducati nu cred că i-a plăcut. Cred că asta l-a făcut să forțeze. De Crutchlow tot nu se putea apropia, dar măcar  să-l depășească pe Dovi. Până la urmă a reușit să alunece pe un viraj și să iasă în decor. A reușit într-un final să scoată motocicleta din pietriș și să continue, dar nah, locul 12 e ca și când n-ar mai fi terminat cursa deloc.

Cum am zis mai sus, finalul a însemnat trezirea lui Marquez. Cât timp s-au duelat Crutchlow și Dovizioso, Pedrosa s-a desprins decisiv și de la un moment dat nici n-a mai forțat pentru că nu mai avea de ce.  Marquez a început o cursă de urmărire, dar a fost un pic cam târziu. Într-un final a reușit să treacă și el de Dovizioso și să prindă ultima treaptă a podiumului, dar pe Crutchlow nu a mai reușit să-l prindă.

L-am lăsat la urmă pe Crutchlow. După mine, el a obținut cea mai bună performanță a zilei. Locul 2, dar în ce condiții? Se știe că echipele client nu beneficiază de motociclete la fel de bune ca motocicletele de uzină. Cu toate astea, Crutchlow se bate cât poate el de tare și nu de puține ori a reușit lucruri remarcabile. Azi a reușit unul din lucrurile uimitoare (și cel mai bun rezultat din cariera lui de pilot MotoGP) - locul 2, în fața unei Honda de uzină, două Yamaha de uzină și două Ducati de uzină. În clasamentul general provizoriu e în fața lui Rossi. Cu toate astea, viitorul lui Crutchlow în MotoGP e foarte incert. Deocamdată se pare că e singurul pilot fără un contract semnat pentru sezonul următor. Oare asta merită?

Bineînțeles și Dovizioso a obținut un rezultat bun astăzi. Dar parcă nu e așa de surprinzător. Dovi e un pilot excelent. Dacă Ducati se trezește se va bate fără discuție pentru podium.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu