11 mar. 2014

Harley Davidson - Strategie de succes sau sinucidere?


Harley Davidson a anunțat lansarea unei noi linii de motociclete - Street - prima lor platformă nouă după aproape 14 ani. Hm, dacă nu apărea anunțul ăsta nici nu mi-aș fi dat seama. Mie mi se părea că Harley Davidson scoate ceva nou aproape în fiecare an. De fapt nu, erau aceleași modele, doar un pic cosmetizate.


Și acum? Păi platformă nouă se referă la un nou motor - Revolution X - Vtwin cu unghi de 60 grade, răcit cu lichid. Capacitate cilindrică 749 cc (pentru Street 750) și 494 cc (pentru Street 500), cu câte 4 valve pe cilindru. Deocamdată nu se știe câți cai putere și ce cuplu dezvoltă cele 2 motoare. Se zvonește că motorul de 749 cc va dezvolta 53 hp. Linia Street este echipată cu o cutie de viteze cu 6 trepte și transmisie pe curea. 


Pe mine personal nu mă dă pe spate. Mi se pare un Sportster Iron restilizat. Sau nah, pe aproape. Mie nu mi-a plăcut niciodată cum arată Sportster-ul. E singurul model de la Harley care nu îmi place, dar asta pentru că mie îmi plac cruiserele mari pe care să te lăfăi (iar Sportster-ul e o motocicletă mică și înghesuită). 


Ok, pentru oraș s-ar putea să fie exact ce trebuie. E chiar bine să fie o motocicletă mai mititică pentru că te poți strecura mai ușor în trafic. Mmm... nu știu ce să zic. Dacă strecuratul și mersul prin oraș ar fi criteriul principal poate că mai bine m-aș gândi la o motocicletă naked. În zona asta oferta este superbogată - pe lângă japonezi aici intră cu succes în joc și italienii (ce-ai zice de exemplu de o MV Agusta Brutale?). Păi da, dar nu se compară. Harley vine cu un aspect clasic etc. Un plus în ochii amatorilor de choppere este faptul că rezervorul și aripile sunt făcute din metal.
Da? Ei bine, chiar și așa ar avea un concurent redutabil - Bolt de la Star Motorcycles (divizia de cruisere de la Yamaha). Dacă ar fi să punem unul lângă altul HD Street 750 și Star Bolt... păi Bolt ar bate la toate capitolele - de la performanța motorului până la aspect și atenția pentru detalii. La toate capitolele, mai puțin unul, care nah, e foarte important - prețul. Se spune că HD Street 750 va ieși pe piață cu un preț incredibil de mic.

Eh, tocmai aici e și marele meu semn de întrebare. Explicația prețului foarte mic este că HD Street (atât 500 cât și 750) vor fi produse în India. De fapt, ca să fiu mai exact, Harley a anunțat că pentru piața americană producția va fi la fabrica lor din Kansas, iar pentru restul lumii (incluzând Europa) vor fi livrate motociclete făcute în India.
În principiu ar trebui să fie o rețetă sigură de succes. O motocicletă bună (sau măcar bunicică), beneficiind de un brand uriaș cum este Harley Davidson și având un preț mai mult decât abordabil ar trebui să se vândă ca pâinea caldă. Dar eu văd o mică problemă - cum rămâne cu imaginea Harley Davidson? De când mă știu, Harley a fost sinonim cu American Dream, American Freedom, American Icon etc. Și acum? American Icon made in India?  Pfff. În mintea mea nu se prea leagă. Și cu aura aia de exclusivitate cum rămâne? De acum încolo toți purtătorii de șlapi și maieu pe post de costum moto vor călări un Harley?

Am făcut un zoom pe fotografia de prezentare a noului HD Street 750. Ceva mi-a atras atenția. Unul din lucrurile pe care le-am admirat mereu la Harley Davidson a fost atenția pentru detaliile estetice. Poate că motocicletele lor nu sunt cele mai bune, cele mai performante, dar în mod sigur sunt frumoase, iar frumusețea lor stă mai ales în detaliile mici. Iar acum... parcă și designerii au fost indieni. Eu cred că se putea găsi o soluție mai elegantă pentru mățăraia aia de fire, ar fi putut fi mascate cumva nu lăsate la vedere.

Poate că sunt eu prea cârcotaș. Voi ce părere aveți? Strategia celor de la Harley va fi un succes sau și-au dat singuri cu ciocanul peste degete?

Ati cumpara un Harley facut in India?
Da
Nu
free poll

Aștept și comentarii

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu