29 iul. 2013

Yamaha Motor - o scurtă istorie - 1

1953

La aceea dată, Yamaha (pe atunci numită Nippon Gakky Company) era cunoscută pentru producția de piane și orgi. Nepotul fondatorului, Genichi Kawakami dorea să găsească noi domenii de business pentru diversificarea afacerilor și, în același timp, să folosească utilajele și capacitatea de producție rămasă de după război, când la fabrica Yamaha se produseseră elici pentru avioane. Genichi Kawakami și-a dat seama că ar avea o șansă în industria moto. Motocicletele reprezentau un mijloc ieftin de transport și, în ciuda faptului că existau deja mulți producători pe piață, părea o afacere bună. 

Pornind cu următoarea deviză "If you are going to make it, make it the very best there is." (dacă vrei s-o faci, fă-o cel mai bine), Genichi Kawakami și echipa sa de cercetare a vizitat multe fabrici din Japonia, a făcut vizite și în SUA, dar mai ales în Germania înainte să ia hotărârea de a intra în domeniul moto.

Genichi Kawakami a devenit primul președinte a ceea ce se va chema Yamaha Motor Corp.

1954

Primul prototip Yamaha – YA-1 (Red Dragonfly) a fost construit. O motocicletă simplă, cu un cilindru, 125 cmc în 2 timpi. Pentru pasionații de motociclete de epocă probabil că este izbitoare asemănarea dintre YA-1 și DKW RT125. Da, Yamaha n-a început foarte glorios – pur și simplu a copiat o motocicletă nemțească, profitând de faptul că după război aliații suspendaseră copyright-urile companiilor germane. Dar are și Yamaha meritul ei – au făcut o motocicletă mai bună decât originalul 

Prototipul a fost testat peste 10.000km înainte de a intra în producția de serie pentru a fi siguri că viitoarea motocicletă va fi una fiabilă.

În același timp a început construirea viitoarei fabrici de motociclete.

1955

A început producția de serie a lui YA-1. A fost un succes aproape instantaneu, iar acest succes a dus la ideea înființării, pe 1 iulie 1955 a companiei Yamaha Motor.

În același an YA-1 a participat la 2 curse importante în Japonia și le-a și câștigat. 

1956

A fost concepută o versiune îmbunătățită a modelului YA-1. Noul model a fost botezat YC-1 – un cilindru, 175 cmc 2 timpi.

1957

Un al 2lea model Yamaha a fost lansat – YD-1 – 2 cilindri, 250 cmc 2 timpi. Și acest model a fost copiat după motocicleta făcută de compania germană Adler. Și de această dată copia s-a dovedit mai bună decât originalul.





1958

A fost lansat YD-2 – 2 cilindri, 250 cmc 2 timpi – prima motocicletă Yamaha cu starter electric. 

Yamaha Motor a devenit o companie internațională. 

Yamaha a fost prima companie japoneză de motociclete care a participat la curse internaționale. A obținut un incredibil loc 6 la Catalina Grand Prix USA și, profitând de moment și de imaginea bună creată, a început să vândă motociclete în Statele Unite printr-un distributor independent – Cooper Motors. În aceea perioadă piața din SUA era cea mai importantă și cea mai bogată (de fapt a rămas cam la fel până în zilele noastre). Intrarea pe piața americană a însemnat o garanție a succesului în afaceri.

1959

YDS- 1 – o versiune îmbunătățită a modelului YD-1. Tot 2 cilindri twin, 2 carburatoare, 250 cmc 2 timpi. 

YDS-1 avea reputația că putea învinge lejer motocicletele de 650 cmc din acea perioadă. Această motocicletă a reprezentat baza pentru următorii 20 de ani pe linia motocicletelor sportive având motoare cu 2 cilindri twin în 2 timpi.

1960

A fost lansat modelul YA-3 – un cilindru 15 cmc 2 timpi

Yamaha începe vânzarea de motociclete în SUA construind propria rețea de dealeri.





1964

Este introdus modelul YA-6 Santa Barbarbara – un cilindru, 125 cmc 2 timpi. Cu acest model Yamaha a introdus un sistem inovativ – Autolube care elimina preamestecarea benzinei cu uleiul. Yamaha a fost primul producător care a folosit sistemul de injecție a uleiului.

Phil Read devine campion mondial la clasa 250 cmc. Pentru prima dată Yamaha câștigă un campionat mondial de viteză.


1965

YDS-3C Big Bear Scrambler. Primul model Yamaha desenat în SUA dedicat special publicului american. Bineînțeles că a avut și mare succes în America. Acest model se distingea printr-o accelerație foarte bună și un zgomot aparte al eșapamentului.

Phil Read câștiga din nou campionatul mondial cu Yamaha.


1967

A fost lansat modelul TD1C 250 cmc. Practic, cu acest model a început Yamaha linia de “sportive” Deși avea deja o experiență bogată în competiții, se poate spune că acest model este cel care a început lungul șir de succese Yamaha în lumea curselor moto.

Phill Ivy devine campion mondial la clasa 125 cmc cu Yamaha.


1968

DT-1 - un cilindru, 250 cmc 2 timpi. Prima motocicletă din lume de tip dual-purpose care avea atât capabilități on-road cât și off-road.

Această motocicletă Enduro a fost un uriaș succes, în special pe piața americană și a pus cu adevărat Yamaha pe harta marilor producători.

Phil Read iese din nou campion mondial cu Yamaha, atât la 250 cmc cât și la 125 cmc.

1970

XS-1. Prima motocicletă în 4 timpi făcută de Yamaha. 2 cilindri twin verticali, 650 cmc.
A devenit foarte populară datorită fiabilității sale și a bucuriei pe care o oferea riderului.

Rodney Gould iese campion mondial cu Yamaha la clasa 250 cmc.


1971

Mini Enduro – 60 cmc 2 timpi.
A fost prima mini motocicletă din lume care arăta ca o motocicletă mare – de acum tatăl putea să-și călărească motocicleta sa DT-1, iar fiul putea merge alături de el pe Mini Enduro.

Un alt titlu mondial pentru Rhil Read pentru Yamaha la clasa 250 cmc

1972

Noi modele – DT2-MX, RT2-MX. Yamaha introduce noi îmbunătățiri motoarelor sale – reed valves și CDI.

Jarno Suarinen câștigă și el titlul mondial la clasa 250 cmc cu Yamaha.




TR3 scrie o nouă pagină în istoria curselor pentru Yamaha. Dan Emde câștigă cursa Daytona 200, iar acesta este începutul unei serii incredibile – 13 victorii consecutive pentru Yamaha la Daytona, din 1972 până în 1984, un record neegalat.




1973

RD 350 – 2 cilindri twin, 350 cmc 2 timpi. Acest model a devenit cunoscut ca “ucigașa de giganți”

Kenny Roberts câștigă AMA Grand National Championship – curse pe asfalt + curse off-road.

Dieter Braun câștigă campionatul mondial cu Yamaha la clasa 250 cmc, iar Kent Andersson câștigă și el la clasa 125 cmc.

TX-500 – 2 cilindri twin, 500 cmc 4 timpi. Primul model Yamaha având 4 valve pe cilindru. 







1974

TY 250 – un cilindru, 250 cmc 2 timpi – precursoarea motocicletelor Yamaha pentru trial

Kenny Roberts repetă performanța din anul trecut câștigând din nou AMA Grand National Championship

Kent Anderson câștigă și el din nou campionatul mondial cu Yamaha la clasa 125 cmc.

Poate cel mai cunoscut pilot de curse, Giacomo Agostini semnează cu Yamaha și aduce un nou titlu în palmaresul echipei de curse la clasa 350 cmc.

TZ 700 – 4 cilindri, 694 cmc 2 timpi, 90 cai putere – primul road-racer în 4 cilindri pe care Yamaha îl pune în producție. Anul următor cilindreea acestui model este mărită până la 747 cmc, cu un câștig de 15 cai putere. 





1975

YZ 250 – prima motocicletă de motocross din lume cu un singur amortizor pe roata spate. Acest model este începutul unei serii de motociclete prin care Yamaha a schimbat definitiv motocross-ul.






Giacomo Agostini aduce primul titlu pentru Yamaha la clasa 500 cmc (clasa regină în motomondialui de viteză)







1976

Ia naștere legendarul model XT 500 – un cilindru, 500 cmc 4 timpi. Asta a însemnat sfârșitul mitului britanic cum că japonezii nu sunt în stare să construiască un motor mono-cilindru de 500 cmc. Yamaha l-a construit și l-a făcut mai bine decât firmele britanice.




1977

Se înființează Yamaha Motor Corporation USA pentru a răspunde mai bine cerințelor pieței americane și a stabili o identitate separată de cea a companiei producătoare de instrumente muzicale.

1978

650 Special – primul model din seria “Special“ a lui Yamaha. 650 Special este considerat primul cruiser produs de către un constructor japonez.

Kenny Roberts câștigă campionatul mondial la clasa 500 cmc la fiind primul american care reușește o asemnea performanță.


Kenny Roberts intră în legendă, câștigând cu Yamaha încă 2 campionate mondiale la clasa 500 cmc în anii 1979 și 1980.








XS Eleven – prima motocicletă de stradă în 4 cilindri, cu cardan construită de Yamaha.







1979

YICS – Yamaha Induction Control System – un sistem dezvoltat pentru motoarele în 4 timpi pentru reducerea consumului

1980

1100 Midnight special. Prima motocicletă Yamaha din seria “Midnight Special” – toate componentele motocicletei sunt de culoare neagră. Asta însemnând că și cromul folosit pentru diferite componente este negru.

Pe lângă Kenny Roberts, Yamaha mai are un campion mondial în cursele de viteză – Jon Ekerold – la clasa 350 cmc

Maxim 650 – 4 cilindri, cardan. Un alt model din seria Special, un alt success pentru Yamaha. 







1981 

YZ 125H – primul model motocross răcit cu lichid făcut de Yamaha. Radiatorul, făcut din aliaj de aluminiu era montat desupra aripii față, conductele de răcire trecând pe lângă ghidon și cadru. 





Virago 750 – primul motor VTwin răcit cu aer dezvoltat de Yamaha. Cu un design foarte atrăgător, transmisie pe cardan, Virago a devenit una din cele mai populare motociclete. Aproape incredibil, dar modelul Virago se produce și astăzi.





1982

Seca 650 Turbo – Yamaha a introdus un motor cu turbo compresor. Carena față era destinată pentru a proteja pilotul de vânt, dar conferea motocicletei și un aer mai atrăgător.

Jean-Louis Tournadre câștigă campionatul mondial la clasa 250 cmc cu Yamaha.




2 comentarii:

  1. Nu stiu ce are editorul asta de blog
    Imi tot strica aranjarea in pagina. Ba nu se vede bine articolul ba dispar celalalte articole.

    Scuze pentru problemele tehnice. Sper sa le rezolv cat mai repede

    RăspundețiȘtergere