30 mar. 2013

Distanta de siguranta


Ca să poţi opri în siguranţă ar trebui să îţi ajustezi viteza în aşa fel încât să nu depăşeşti raza ta vizuală. Mai concret este vorba de distanţa de oprire care nu ar trebui să depăşească distanţa la care poţi observa eventualele obstacole. De exemplu, dacă motocicleta poate frâna de la 100 la 0 km/h în aproximativ 36 metri, pe lângă această distanţă ar mai trebui să iei în consideraţie şi timpul de reacţie (de când ai observat obstacolul până ai acţionat frâna) – 0,5 sec. şi timpul în care frâna acţionează la capacitate maximă (frânele trebuie puse în mod progresiv altfel se blochează roţile iar accidentul este ca şi garantat) – 1 sec, deci ar mai trebui să adaugi 40 metri. În acest caz, dacă nu poţi vedea şosea liberă la o distanţă mai mare de 80 de metri, cel mai bine ar fi să reduci viteza.

Bineînţeles, cu cât creşte mai mult viteza, cu atât va fi necesară o distanţă mai mare de frânare.

Există tabele cu diferite distanţe de frânare în funcţie de viteză, tip de motocicletă, starea drumului. În practică ar fi foarte greu să apreciem cu exactitate distanţa în metri dar ne putem folosi de un pic de fizică: distanţa = timpul*viteză. Fixează-ţi un reper (un semn de circulaţie, o clădire, un copac etc) şi numără în gând câte secunde îţi trebuie ca să ajungi până la acel reper (o metodă „băbească” ar fi să numeri începând cu 100 – 101, 102, 103…)

Bikerii cu experienţă recomandă următoarele intervale:
  • 60-80 km/h – 4 secunde
  • 80-100 km/h – 5 secunde
  • 100-120 km/h – 6 secunde
  • 120-140 km/h – 7 secunde

Încearcă să vezi care sunt timpii tăi (găseşte o şosea liberă unde poţi frâna în siguranţă). Dacă nu eşti foarte sigur pe tine sau nu te simţi în siguranţă frânând în intervalul de timp specific, mai adaugă o secundă. Dacă dimpotrivă, eşti foarte sigur pe tine şi eşti un motociclist experimentat mai poţi scădea o secundă (nu uita totuşi să laşi un pic de marjă de eroare pentru că nu se ştie niciodată).

O idee bună este să stai mereu pregătit cu 2 degete pe frână. Asta va reduce timpul de reacţie cu câteva zecimi de secundă, deci vei câştiga câţiva metri (la început mi s-a părut foarte ciudat să merg cu degetele pe frână dar m-am obişnuit repede şi au fost câteva situaţii în care acest obicei m-a ajutat)

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu