23 mar. 2013

Supravieţuirea în traficul urban


Supravieţuire? Chiar aşa de periculos este să mergi pe motocicletă? Ei bine, este periculos dar, dacă ştii să te fereşti, ai toate şansele să te bucuri de mersul pe două roţi atât cât vei dori şi să te întorci de fiecare dată teafăr acasă. Se spune că nu eşti motociclist adevărat până nu ai căzut, că motocicliştii se împart în două categorii – cei care au căzut şi cei care vor cădea, dar eu nu sunt de acord cu afirmaţii de genul acesta. Sunt nenumărate exemple de motociclişti veterani, care au zeci de ani de experienţă în spate şi multe sute de mii de kilometri parcurşi fără să fi avut nici o zgârietură.

Cam în toate situaţiile în care a avut loc un accident în care a mai fost implicat şi altcineva decât un motociclist (nu a căzut de unul singur), cei implicaţi oferă cam aceleaşi explicaţii:
  • Motociclistul – spune că „i-a apărut brusc în faţă” şi nu a mai putut evita
  • Şoferii (sau pietonii) – spun că „nu l-am văzut, a apărut din senin” şi imediat adaugă „probabil că avea viteză prea mare”
Ce concluzii am putea trage? Că toată lumea care circulă pe stradă are probleme cu vederea? Mai degrabă am putea spune că sunt foarte mulţi oameni neatenţi. Teoretic fiecare ar trebui să plătească pentru neatenţia sa dar, în practică, motociclistul va plăti întotdeauna, vinovat sau nevinovat, pentru că el este cel mai vulnerabil în cazul unui accident. Deci, concluzia mea este următoarea: dacă ceilalţi nu sunt atenţi încearcă să fii tu mai atent, dacă ceilalţi nu te văd încearcă să îi vezi tu pe ei; încearcă să te faci cât mai vizibil în trafic dar imaginează-ţi totuşi că eşti invizibil pentru ceilalţi şi doar de tine depinde dacă poţi evita sau nu o situaţie neplăcută.

Cum te faci vizibil? 

Dacă ai echipament colorat, mai ales în culori vii, sigur ajută. Totuşi, în timpul zilei, echipamentul de unul singur nu te va ajuta să ieşi în evidenţă, asta pentru că străzile sunt pline de culori, de la maşini până la reclamele de pe trotuare. O vestă sau o diagonală galben-verzui reflectorizant or să sară mai bine în ochi pentru că, pe lângă faptul că este o culoare ţipătoare, este asemănătoare cu ceea ce poartă poliţiştii iar şoferii au reflexul format… . Pe timpul nopţii însă, atunci când culorile se estompează şi vizibilitatea scade, acele materiale speciale reflectorizante sunt de mare ajutor. Cam orice echipament special pentru motociclişti, de la ghete până la jachetă, este prevăzut cu inserţii de astfel de materiale reflectorizante iar acesta este încă un argument în plus de a nu pleca niciodată fără echipament de protecţie.

O polemică fără sfârşit există în jurul tobelor de eşapament. Foarte mulţi susţin că tobele zgomotoase te ajută să fii mai vizibil în trafic. Argumentul lor este că, dacă faci mult zgomot, atunci în mod sigur te faci remarcat. După părerea mea „loud pipes save lives” este doar o prejudecată. Dezavantajele tobelor zgomotoase sunt mult mai mari decât avantajele. În primul rând, mai ales în oraşe cu bulevarde străjuite de clădiri înalte, este foarte greu pentru şoferi să identifice exact sursa zgomotului ceea ce face ca unii dintre ei să fie şi mai derutaţi şi mai neatenţi. În al doilea rând, unii şoferi interpretează zgomotul puternic de eşapament ca pe o agresiune la adresa lor şi, pe cale de consecinţă, li se va induce şi lor un comportament agresiv. Nu de puţine ori s-a întâmplat ca în zone rezidenţiale mai liniştite, mai ales noaptea, cetăţenii să îşi „exprime” nemulţumirea faţă de tobele zgomotoase prin aruncarea de diferite obiecte contondente.  Şi nu în ultimul rând, tobele zgomotoase sunt obositoare chiar pentru motociclist, ceea ce face ca acestuia să i se diminueze atenţia şi capacitatea de reacţie. Dacă e nevoie neapărat să atragi atenţia prin zgomot, atunci cel mai bine e să foloseşti claxonul.

A te face vizibil înseamnă a încerca să îţi dai seama ce văd ceilalţi şoferi şi să te poziţionezi în aşa fel încât să intri în raza lor vizuală.
  • Dacă stai în spatele unui camion atunci şoferul nu are cum să te vadă. Camionul are oglinzi doar în lateral. Poziţionează-te in lateral (de preferat pe partea stângă).
  • Majoritatea maşinilor au 3 oglinzi dar, cu toate acestea, există aşa numite „unghiuri moarte” în care şoferul nu poate vedea. Poziţionează-te în aşa fel încât să nu stai în unghiul mort al vehiculului din faţă. În principiu, dacă tu poţi vedea faţa şi ochii şoferului din faţă în oglinda acestuia atunci şi el te poate vedea pe tine.
  • Încearcă să stai într-o singură poziţie, pe cât posibil, nu te muta când pe stânga când pe dreapta. Unii şoferi se uită în oglinzi la un interval de 5-6 secunde, alţii se uită o dată la 20 de secunde, alţii nu prea se uită deloc… Dacă te mişti prea des de-a latul culoarului de mers, şoferul din faţă poate să nu te vadă deşi se uită în oglinzi la intervale scurte pentru că nu se uită exact în oglinda cu care te-ar putea vedea.
  • Încearcă să nu stai „ascuns” în spatele unor vehicule mari (camioane, autobuze, SUVuri etc) pentru că nu vei fi observat de către şoferii care vin din faţă sau din lateral. De exemplu, te deplasezi paralel cu un autobuz, tu pe banda a doua şi autobuzul pe banda întâi. Autobuzul dă semnal că vrea să vireze la dreapta în intersecţia apropiată. Un şofer care vine de pe strada din partea dreaptă (perpendiculară cu strada pe care circuli) vede că autobuzul vrea să vireze în dreapta dar pe tine nu te vede pentru că eşti mascat de autobuz. Şoferul crede că are calea liberă şi accelerează… sunt toate şansele să te vadă când este prea târziu şi să frâneze speriat chiar în faţa ta.
  • Când te apropii de o străduţă laterală (aflată în partea dreaptă a drumului pe care circuli) şi vezi un bot de maşină care încearcă să intre pe drumul principal mută-te către axul drumului astfel  încât şoferul să te poată vedea mai din timp.
  • Nu merge cu viteză prin locurile aglomerate. Dacă ţie îţi e greu să monitorizezi tot traficul, gândeşte-te că poate altuia îi este şi mai greu. Dacă viteza ta este prea mare atunci, până te observă şi până „procesează” prezenţa ta s-ar putea să fie prea târziu. Gândeşte-te că o motocicletă este mai greu de observat decât o maşină pentru că este mult mai mică.
Cele de mai sus sunt doar câteva exemple. În practică există încă o grămadă de astfel de situaţii. Important este să prinzi ideea – încearcă să fii cât mai vizibil pentru ceilalţi participanţi la trafic. Ei poate nu te vor vedea, dar măcar dă-le şansa să te vadă. Mă rog, unii te văd foarte bine şi tot îţi taie calea. Dacă tu nu eşti atent şi dai peste ei atunci or să iţi servească aceeaşi placă cu „nu te-am văzut” că doar nu or să zică „te-am văzut dar am fost un nesimţit”.

Fii cu ochii’n patru

Nu e doar o figură de stil. Chiar trebuie să te uiţi mereu în toate părţile – şi în faţă şi în spate şi în lateral. Încearcă să vezi tot ce se întâmplă în jurul tău. Dacă eşti la început şi nu ai experienţă în trafic, atunci probabil că te vei simţi copleşit de multitudinea de informaţii pe care trebuie să o procesezi într-un interval aşa de scurt de timp. 

Nu te speria. Aşa e la început. Toţi am trecut prin asta. În scurt timp te vei obişnui iar creierul tău va crea „scurtături” care să-l ajute să proceseze toate informaţiile. După ce va face câteva „fotografii” va elimina aproape toate obiectele care nu se află în mişcare pentru că doar celelalte trebuie monitorizate constant. Ok, va procesa ceva mai mult în cazul semnelor de circulaţie, a marcajelor, a gropilor, gurilor de canal, suprafeţelor alunecoase sau a altor potenţiale obstacole dar, odată înregistrate aceste informaţii, cea mai mare parte a atenţiei se va concentra pe vehiculele aflate în mişcare, pe pietonii care se apropie de marginea trotuarului etc.

La ce ar trebui să fii atent:
  • Stopurile maşinilor din faţă – dacă maşina din faţă frânează e clar că trebuie să frânezi şi tu căci altfel intri în ea.  În condiţii de trafic aglomerat, când circulaţia se desfăşoară „bară la bară”, dacă vehiculul din faţă pune o frână bruscă s-ar putea să te ia prin surprindere. De aceea ar trebui să te uiţi ce se întâmplă în faţa acelui vehicul, chiar peste 2-3 maşini. Normal că nu poţi să vezi absolut tot dar încearcă să te uiţi (pe lângă, pe deasupra sau prin vehiculul din faţă) ce se întâmplă înaintea lui. Dacă vezi că se aprind lămpile de stop ale celorlalte maşini atunci pregăteşte-te şi tu să frânezi. Dacă vezi că cineva face o mişcare de evitare fii pregătit să te aştepţi la un obstacol (groapă, gură de canal etc). Dacă pe una din celelalte benzi se creează un ambuteiaj (să spunem că pe banda din stânga una din maşinile aflate în faţă încetineşte sau se opreşte pentru a vira la stânga) atunci există şansa ca cel care se află lângă tine sau cu o maşină înaintea ta pe aceea bandă să considere că are spaţiu să intre pe banda ta (şi să îţi taie calea).
  • Semnalizatoarele intermitente – după lege ar trebui să semnalizezi întotdeauna intenţia de a schimba direcţia de mers. Unii şoferi uită să o facă. Dar dacă vezi că o maşină semnalizează atunci sigur îşi va schimba direcţia. Fii atent deci la maşinile de lângă tine care semnalizează că ar vira spre tine, la maşinile din faţa ta care au pus semnal (e foarte probabil să şi încetinească în următoarele clipe), la maşinile care vin din faţă sau din lateral şi care şi-ar intersecta traiectoria cu a ta. Dacă maşina din faţa ta încetineşte fii atent pe unde şi dacă poţi să o depăşeşti (mai sunt şoferi căscaţi care semnalizează dreapta şi o iau la stânga). Fii atent la maşina de pe contrasens care semnalizează că virează stânga. Poate că s-a oprit şi dă senzaţia că te-a văzut şi că îţi va acorda prioritate dar nu se ştie niciodată.
  • Şirurile de maşini parcate lângă trotuar – dacă te deplasezi pe banda de lângă trotuar trebuie să fii foarte atent la maşinile parcate. Una s-ar putea să iasă din parcare, fără să se asigure, chiar în faţa ta. Uită-te dacă s-a aprins vre-un bec (stop, marşarier sau semnalizator), uită-te dacă vezi ceva mişcare înăuntrul maşinii (şoferul e în maşină şi se pregăteşte să plece), uită-te dacă roata din faţă se mişcă etc. Dacă circuli pe banda de lângă trotuar fii atent şi la maşinile care circulă în paralel cu tine pe cealaltă bandă – este posibil ca şoferul acelei maşini, dacă vede un loc de parcare liber, să vireze brusc la dreapta fără să se asigure şi să dea peste tine (unii şoferi sunt atât de disperaţi să găsească un loc de parcare încât nu mai ţin cont de nimic).
  • Copii care se joacă (mai ales cu mingii), câini liberi pe stradă – multor câini le place să fugă după maşini şi motociclete. În principiu cei mai mulţi câinii nu sunt periculoşi (mai mult latră şi cel mult încearcă să atace roata din faţă) dar, dacă nu îi vezi din timp, te poţi speria şi face o manevră greşită.
  • Autobuze, troleibuze sau tramvaie care sunt oprite în staţie sau se pregătesc să oprească în staţie – te poţi trezi cu pietoni care aleargă disperaţi să prindă autobuzul şi care nu se mai asigură atunci când traversează, pietoni care au coborât din autobuz şi încearcă să traverseze prin faţa (sau prin spatele) acestuia ei fiind mascaţi astfel de mijlocul de transport în comun.

Intersecţiile

Intersecţiile sunt zonele cele mai periculoase. Conform statisticilor, două treimi din accidentele şi jumătate din accidentele mortale în care sunt implicaţi motocicliştii se petrec în intersecţii. Intersecţie nu înseamnă doar întretăierea a două mari bulevarde ci orice situaţie în care drumul unui alt vehicul (sau pieton) s-ar întretăia cu drumul tău.
  • Intersecţiile mari – caracteristic este faptul că sunt multe vehicule aflate în circulaţie şi este greu să le monitorizezi pe toate. În principiu, intersecţiile mari sunt semaforizate şi traficul este relativ dirijat. Chiar şi aşa, sunt mulţi şoferi neatenţi care nu îşi păstrează banda de mers, se hotărăsc în ultima clipă să vireze, nu acordă prioritate etc. Trebuie acordată atenţie maşinilor care circulă în paralel pe celelalte benzi să nu intre peste tine. Mi s-a întâmplat de câteva ori, spre exemplu, ca cineva care era pe banda din dreapta mea să încerce să mă depăşească în viteză şi să vireze apoi la stânga chiar în faţa mea. În astfel de situaţii este de preferat să frânezi şi să îl laşi pe nesimţit să treacă decât să încerci să îi dovedeşti că motocicleta are acceleraţie mai bună şi prinde viteză mai mare. Mare atenţie când pleci primul de la semafor. Se întâmplă deseori ca şoferii să „forţeze semaforul”, adică să intre în intersecţie pe culoarea galbenă şi să îi prindă culoarea roşie chiar în mijloc (când la tine deja era verde şi ai plecat).
  • Intersecţiile cu alei şi străzi secundare – surprinzător dar aici se întâmplă cele mai grave accidente. De multe ori se întâmplă ca intrarea acestor străduţe să fie mascată (de copaci, arbuşti sau maşini parcate). Nu te baza pe faptul că ai prioritate. Mută-te pe banda ta în aşa fel încât să laşi cât mai mult spaţiu faţă de drumul secundar şi, dacă vezi un bot de maşină care iese de acolo fii pregătit să frânezi.
  • Intrările şi ieşirile din benzinării, parcări, centre comerciale – aici este caracteristic faptul că oamenii se pot răzgândi în ultima clipă (îşi aduc aminte că vor ceva de la magazin, li se pare că văd un loc liber de parcare, se hotărăsc în ultima clipă să alimenteze etc) şi atunci fac o manevră bruscă, fără să se asigure şi fără să semnalizeze.
  • Trecerile de pietoni şi pistele de biciclişti nesemaforizate, aflate la mijlocul unui bulevard lung – nu toţi pietonii sunt atenţi când traversează. Am văzut o grămadă care nici nu se uită pe unde merg de te şi întrebi cum or fi supravieţuit până acum şi încă nu i-a călcat nici o maşină. S-ar putea ca vederea să îţi fie obstrucţionată de alte vehicule aflate pe celelalte benzi de mers şi să nu poţi vedea că un pieton tocmai începe să traverseze. Întotdeauna, dacă vezi că maşinile din faţă au oprit la o astfel de trecere, să încetineşti şi să fii pregătit să te opreşti şi tu chiar dacă în faţa ta banda este liberă şi ţi se pare că poţi accelera liniştit.
  • Şcoli, grădiniţe, locuri de joacă – te poţi trezi că sare o minge în mijlocul străzii, urmată imediat de un copil care încearcă să o recupereze.
  • Fabrici şi întreprinderi, şantiere de construcţie – aleile de intrare în astfel de incinte sunt periculoase din mai multe motive: te poţi trezi cu ditamai utilajul (macara, basculantă, TIR etc) care iese în stradă fără să se asigure şi fără să fie dirijat, drumul poate să fie plin de praf sau de noroi, iar paznicii de noapte au obiceiul să strângă „trupe” de maidanezi care să-i ajute în munca lor (adică ei să doarmă şi câinii să latre dacă se apropie cineva) iar aceşti maidanezi mai au obiceiul să fugă după motociclete.

Spaţiul „tampon”

Încearcă întotdeauna să îţi creezi un spaţiu suficient de mare între tine şi celelalte vehicule astfel încât să poţi face o manevră de evitare dacă acest lucru este necesar. Nu te lăsa înghesuit de către alte maşini. În mers ai dreptul la toată lăţimea benzii de circulaţie şi nu îi lăsa pe alţii să se bage peste tine. 

Dacă întâlneşti un şofer agresiv (care intră pe banda ta, care face depăşiri în scurt fără să semnalizeze şi fără să se asigure) atunci pleacă de lângă el imediat. Dacă poţi accelerează şi du-te mai în faţă iar dacă nu, încetineşte şi lasă-l pe el să se îndepărteze. Se spune că nu e bine să te pui cu proştii pentru că au mintea odihnită. Acelaşi lucru este valabil şi dacă te nimereşti pe lângă un vehicul mare (camion, autobuz etc) care îţi obstrucţionează vizibilitatea şi te maschează faţă de alte vehicule – nu sta lângă el; du-te ori mai în faţă ori suficient de în spate în aşa fel încât să vezi bine ce se întâmplă în jurul tău.

Strecuratul printre maşini

Acesta e unul din marile avantaje ale motocicletelor faţă de maşini – te poţi strecura mai uşor şi poţi să ajungi repede în faţă. Despre acest „repede” vreau să atrag atenţia deoarece, chiar dacă maşinile sunt oprite sau se deplasează cu viteză foarte mică în coloană, pot apărea foarte multe situaţii neaşteptate aşa că cel mai bine e să fii foarte atent:
  • Dacă maşinile sunt oprite fii atent la uşile acestora – cineva s-ar putea să dorească să coboare brusc din maşină şi te poţi trezi cu o uşă deschisă fix în faţa ta.
  • În apropierea intersecţiilor s-ar putea să te trezeşti cu oameni care se strecoară şi ei printre maşini şi apar brusc în faţa ta (pietoni care „scurtează” drumul şi nu mai traversează pe la trecerea de pietoni, cerşetori, vânzători ambulanţi, spălători de parbrize etc).
  • Starea drumurilor nu este întotdeauna printre cele mai bune. Marcajele de pe şosea sunt trasate cu o vopsea destul de lucioasă care are aderenţă scăzută mai ales când e ud afară. În zonele cu trafic aglomerat este foarte probabil ca pe aceste marcaje să existe şi multe pete de ulei sau motorină, ceea ce le face şi mai alunecoase. Nu de puţine ori, motociclişti neatenţi care frânează mult prea târziu şi mult prea brusc în apropierea intersecţiilor alunecă şi cad pe astfel de marcaje. În zonele în care se formează deseori coloane de maşini care staţionează, mai ales dacă asfaltul nu e de calitate, se formează şleauri (şanţuri în asfalt) care te pot dezechilibra. Nu în ultimul rând, nu ar surprinde pe nimeni să dai peste o groapă sau o gură de canal. Pentru că vizibilitatea este redusă şi nu ai spaţiu mare de manevră trebuie să fii atent la toate aceste aspecte.
  • Când coloana de maşini se mişcă (chiar cu viteză mică) apar pericole suplimentare. Mereu te poţi trezi cu un şofer care face o manevră bruscă şi îţi închide culoarul.
  • Când încerci să depăşeşti o coloană de maşini prin exterior, uită-te înainte şi în oglinzi. S-ar putea ca din spate să vină cu viteză cineva care vrea să facă acelaşi lucru.
O practică foarte bună este să nu mergi niciodată cu viteză mai mare de 20 km/h peste viteza coloanei ca să poţi frâna dacă se iveşte vre-o problemă. Dacă ai o motocicletă foarte grea sau foarte înaltă pentru tine (şi nu ajungi cu toată talpa piciorului pe pământ) cel mai bine e să eviţi spaţiile foarte mici pentru că îţi va fi destul de greu să ţii motocicleta şi să o manevrezi. Eu personal nu uit niciodată să mulţumesc unui şofer care mi-a făcut loc să trec.

E inutil să reamintesc că trebuie să respecţi regulamentul de circulaţie – dacă e roşu te opreşti, dacă e verde fii foarte atent pentru că alţii s-ar putea să nu oprească; dacă ai cedează trecerea asigură-te şi fii pregătit să opreşti, dacă ai prioritate fii foarte atent pentru că alţii s-ar putea să considere că ei au prioritate de „şmecher” şi să nu oprească. Când vrei să schimbi banda de circulaţie semnalizează întotdeauna iar după ce ai încheiat manevra aminteşte-ţi să întrerupi semnalizatorul (la maşini se întrerupe singur după ce se îndreaptă roţile dar la motociclete, deşi au acelaşi tip de dispozitiv, nu se întâmplă asta pentru că motocicleta o virezi prin înclinare şi nu prin întoarcerea ghidonului). Fii atent la şinele de tramvai – sunt foarte alunecoase atunci când sunt ude; când este nevoie să treci peste şine încearcă să le traversezi la un unghi cât mai apropiat de 90 de grade.

Fii întotdeauna „cu mintea la tine”. Odată ce îţi pui casca pe cap uită de orice altceva în afară de mersul pe motocicletă. Asta te va ajuta să îţi păstrezi concentrarea în trafic şi, pe de altă parte, te va ajuta să te relaxezi şi să ai un tonus pozitiv.

Pentru că este foarte important, o să repet ce am spus la început – încearcă să fii cât mai vizibil dar poartă-te ca şi cum nimeni nu te-ar vedea. Dacă cineva trebuie să fie atent, atunci tu trebuie să fii acela. Ca să fiu bine înţeles, a merge prudent nu înseamnă a merge cu „viteza melcului” ci înseamnă să fii atent la traficul din jurul tău.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu