9 apr. 2013

Ai vazut gorila?

Orbirea neintenţionată sau orbirea perceptuală înseamnă incapacitatea de a observa un stimul neaşteptat ce apare în câmpul vizual atunci când ne concentrăm atenţia asupra altor lucruri.

The Monkey Business Illusion este un experiment foarte cunoscut ce ilustrează conceptul de orbire perceptuală.
Urmăreşte filmuleţul de mai jos şi încearcă să numeri de câte ori pasează mingea echipa în alb:


Deci, ai văzut gorila? Ai văzut că perdeaua din spate şi-a schimbat culoarea din roşu în portocaliu? Ai văzut că în echipa în negru au rămas doar 2 jucători?
Experimentul s-a făcut şi pe o scenă reală cu spectatori în sală. Rezultatul a fost asemănător... mai mult de jumătate din cei aflaţi în sală nu au văzut gorila.

Asta nu înseamnă că avem vre-un deficient de vedere. Aşa suntem construiţi. Creierul uman, deşi are o putere de calcul uimitoare, nu poate analiza cantităţile enorme de informaţie pe care i le serveşte ochiul în fiecare clipă. 

Ce legătură are asta cu motociclismul?
Orbirea perceptuală este explicaţia pentru care motocicliştii sunt aproape invizibili în trafic. Motocicletele sunt mai mici decât maşinile, se mişcă mai repede şi, ca atare, sunt mai greu de observat. Totuşi, dacă şoferii ar fi atenţi la motociclete (să zicem că înainte să plece de-acasă le-ar cere cineva să numere câte motociclete vor întâlni pe drum) n-ar avea probleme să vadă motocicletele. Dar şoferii nu sunt obişnuiţi cu motocicletele, nu sunt conştienţi de existenţa lor în trafic şi de aceea nu le văd.

Tot mai mulţi şoferi devin mult mai atenţi la ce se întămlă în interiorul maşinii decât la ce se întâmplă în exterior. Toată lumea vorbeşte la telefonul mobil, dă mesaje, îşi setează gps-ul, caută muzică pe iPad, se joacă prin meniurile computerului maşinii...

Crezi că un tip care stă mai mult cu ochii în telefon decât se uită la ce se întâmplă în trafic şi îşi mai bea şi cafeaua te va vedea?

Conform unor studii recente, 80% din accidente au drept cauză neatenţia, iar telefonul mobil este principala cauză a neatenţiei şoferilor. Mulţi şoferi au impresia că sunt multi-tasking. De fapt nu sunt. Dacă se concentrează pe vorbitul la telefon nu mai au capacitatea de a observa la timp ceea ce se întâmplă pe drum. 

Crezi că o tipă care vorbeşte la telefon şi se şi machiază în acelaşi timp te va vedea?

Nicio şansă.



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu